Про особливості святкування П’ятидесятниці: перші колінопреклонні молитви за 50 днів після Пасхи, прикрашання зеленню храмів та поминання спочилих у Троїцьку батьківську суботу.
Апостольське свято або День народження Церкви
Свято П’ятидесятниці або День Святої Трійці, яке ще називають Днем народження Церкви, був встановлений самими апостолами.
Учні Христові щорічно святкували день П’ятидесятниці та заповідали згадувати його всім християнам (1 Кор. 16,8; Діян. 20,16). Вже у Постановах Апостольських (кн. 5, гл. 20) є пряма заповідь святкувати Св. П’ятидесятницю: «Через десять днів після Вознесіння буває п’ятидесятий день від першого дня Господнього (Великодня), донині нехай буде великим святом. Бо в третю годину цього дня Господь Іісус послав дар Святого Духа».
Особливу урочистість П’ятидесятниці від перших часів християнства надавав звичай Древньої Церкви здійснювати в цей день хрещення оглашенних – тих, хто готуються стати її членами (звідси – спів на Літургії: «Бо ви всі, що в Христа охристилися, у Христа зодягнулися»). У IV столітті св. Василієм Великим були складені колінопреклонні молитви, що читаються на вечірні досі. У VIII столітті св. Іоанн Дамаскін та св. Косма Маіумській склали на честь свята багато піснеспівів, які та тепер співає Церква.
Вечірня в день П’ятидесятниці звершується відразу після Літургії для того, щоб народ у бдінні та побожному стані, не розходячись по домівках, був присутній за читанням на вечерні зазначених піднесених молитов св. Василя Великого (вперше здійснюваному з колінопреклонінням після дня Пасхи).
Традиція, яка об’єднує Завіти
З давніх часів зберігається звичай на свято П’ятидесятниці прикрашати храми і житла зеленню (гілками дерев), рослинами та квітами. Цього звичаю дотримуються ще з часів старозавітної Церкви на свято П’ятидесятниці (Лев. 23,10-17; Числ. 28,26). Очевидно, так була прибрана і Сіонська горниця, де Дух Святий у день П’ятидесятниці зійшов на апостолів. З того часу за звичаєм апостолів і християни прикрашають храми та будинки зеленими гілками і квітами. Ці прикраси нагадують також ту священну діброву, де патріарх Авраам удостоївся прийняти Триєдиного Бога під виглядом трьох мандрівників (Бут. 18:1).
Разом з тим, дерева та квіти природи, що вічно оновлюється, вказують на таємниче оновлення душ віруючих силою Святого Духа та послуговують нагадуванням і закликом до духовного оновлення й до життя у Христі, Господа і Спасителя нашого.
Поминання покійних – Троїцька батьківська субота
З часів Старого завіту субота (шабат) вважалася днем святкового спокою.
З настанням Нового Завіту субота з дня земного спокою стала символом радісного спокою в Царстві Небесному. Спаситель у своїй проповіді вчив: «Прийдіть до Мене всі струджені і обтяжені, і Я заспокою вас» (Мф.11: 28), а апостол Павел писав у посланні до євреїв: «Тому для народу Божого ще лишається суботство. Бо хто ввйшов до спокою Його, той і сам заспокоївся від діл своїх, як і Бог від Своїх» (Євр.4: 9-10). Звідси звичай, закріплений уставом Церкви, здійснювати спеціальні заупокійні служби в суботу.
Батьківська субота перед днем Пресвятої Трійці, називається вселенською. Звичай здійснювати поминання у цей день також сягає апостольських часів. Саме в цю суботу підноситься молитва за всіх людей, від віку спочилих у надії воскресіння та життя вічного, бо в день П’ятидесятниці зішестям Животворящого Пресвятого Духа у всій силі було явлене Царство Христове. Тому Церква напередодні цього свята молиться за всіх покійних своїх чад, щоб вони були зібрані в Небесному Царстві та сподобилися вічного благодатного життя.
Народні прикмети
- За народними повір’ями, якщо на Трійцю йде дощ – буде тепле і грибне літо, а також рясний урожай.
- Хорошим знаком на Трійцю буде сватання, подружжя буде жити довго, щасливо, в любові та злагоді.
Що потрібно обов’язково зробити на Трійцю?
- зібрати трави: вважається, що саме на Трійцю в них зібрана вся цілюща сила;
- прикрасити будинок гілками клена, берези, дуба і горобини.
Але ні в якому разі не можна брати вербу. З квітів варто віддати перевагу ромашці і волошкам, з трав – аїру (очищає будинок від негативу), любистку, м’яті, папороті і полину (захищає від зла і дарує силу, здоров’я і енергія для подолання життєвих перешкод). Викидати на сміття ці гілки не можна, інакше з дому піде все добре. Через тиждень їх треба просто спалити на багатті;
- сходити на службу в храм. Наші предки, коли приходили до церкви, обов’язково несли з собою траву, яка використовувалася в оздобленні. Така трава вважалася оберегом сім’ї від багатьох бід;
- поминати померлих не своєю смертю: самогубців і тих, хто пропав безвісти. Для цього йдуть на цвинтар і роздають милостиню;
- на стіл ставити лише святкові страви. Якщо господиня пекла хліб або пиріг, то шматочок його ховали і намагалися зберегти до того часу, коли дочка буде виходити заміж. Наші предки вірили: таким чином, дочці можна гарантувати вдале заміжжя, а чоловік не питиме;
- погадати на долю. Незаміжні дівчата пускали на воду власноруч сплетені вінки. Якщо віночки сходилися, то варто було чекати сватів. До того ж, сни в святкову ніч вважалися віщими
За матеріалами: ПРО Львів