10 художників минулого, котрі залишили унікальні зображення Львова

1059

Королівське місто Лева завжди надихало художників до творчості. Замилувані красою міста митці неодноразово зображували на своїх полотнах архітектуру, вулички, природу Львова чи просто побут його мешканців. Їхні роботи — це надзвичайно цінні твори, адже передають наступним поколінням дихання часу, атмосферу місця, показують яким було наше місто в різні часи і якими були люди, котрі жили у ньому.

Тож сьогодні пропонуємо до вашої уваги імена 10 майстрів, які у різні епохи малювали Львів.

Кольоровий мідерит Гоґенберґа

1. Абрагам Гоґенберґ/ Аврелій Пасароті

Панорама Гоґенберґа — мідерит, на якій зображено панораму Львова. Перше друковане зображення, а також перше відоме зображення міста.

Гравюра виконана Абрагамом Гоґенберґом (нід. Abraham Hogenberg) за малюнком панорами Львова кінця ХVІ — початку ХVІІ ст. роботи Авреліо Пассаротті (Aurelio Passaroti), інженера-фортифікатора короля Зигмунда III. Зображення виконане, як ілюстрація до «Топографії міста Львова» (лат. «Topographia Civitatis Leopolitane»; автор — Ян Альнпек, міський радник Львова), першого опису Львова, опублікованого у шостому томі енциклопедії «Опис міст світу» (лат. «Civitates orbis terrarum») — шеститомного каталогу міст світу, виданого у 1592-1618 роках Георгом Брауном, Францом Гоґенберґом для імператора Священної Римської імперії Максиміліана II Габсбурга.


А. Ланге “Панорама Львова”, ХІХ ст.

2. Антон Ланге (Антоній Лянге, Antoni Lange).

Народився австрійський живописець, графік, майстер театрально-декоративного жанру у Відні в 1774 році. Живопис вивчав у австрійського пейзажиста Лоренца Шонбергера. До Львова художник приїхав у 1810 році, багато років працює художником при львівському театрі, має пошану й визнання публіки, стає помітною постаттю місцевого культурного середовища.Ланге вважається родоначальником історичного пейзажу («патріархом львівського пейзажу»). Чарівні краєвиди Галичини й Волині він відтворював із захопленням іноземця, який споглядає екзотику.


Пліснесько. Початок ХІХ ст. З альбому А.Ланге “Zbiór naypięknieyszych i nayinteresownieyszych okolic w Galicyi: Sammlung der schönsten und interesāntesten Gegenden von Galizien”.


Літографія А.Ланге із зображення пивного саду на Погулянці. Літографія 1823 року

Для більшості своїх живописних полотен обирає мальовничі куточки Галичини: руїни замку в Збаражі, замок в Колтові, вид Олеська, Пліснесько, замок в Теребовлі та ін. З полотен і рисунків А. Лянге було підготовлено 2 перші у Львові альбоми літографій): «Zbior widoków cenniejszych ogrodów w Polsce» та «Zbior najpiękniejszych okolic w Galicji», виданих у 1824 p. закладом А. Піллєра (35 гравюр). 14 картин художника пркирашали парадні зали міської ратуші.


Літографія Карла Ауера “Нижні Вали” (тепер просп. Свободи)(1837-1838)

3. Карл Ауер (пол. Karol Auer, чеськ. Karel Auer, нім. Karl Auer; 1818—1859).

Літограф і графік, котрий народився у Празі і закінчив Віденську академію мистецтв, понад 20 років працював у Львові і Галичині. До Львова Ауер приїхав у 30-х роках ХІХ століття на запрошення відомих львівських видавців Йозефа і Петра Піллєрів, щоб замінити свого попередника Антона Ланге.

Погулянка на зображенні Кароля Ауера. 1840 рік


Колегія театинів (“Червоний кляштор”), 1837 р. Літографія К. Ауера


Костел Св.Казимира та навчальний заклад сестер Милосердя. Фрагмент літографії К. Ауера , 1837-1839 рр.

Основою літографічних робіт художника стали натурні замальовки, які він робив під час знайомства з Галичиною, вишуковуючи природні та архітектурні мотиви.1837-1838 – з-під літографських пресів майстерні Петра Піллера виходить третій серійний альбом “Галичина в картинах, або галерея літографованих видів околиць і найвидатніших пам’яток в Галичині” авторства Карла Ауера. Серія складалась з 48-ми літографічних гравюр, виданих окремими дванадцятьма зошитами-теками по 4 графічних листи.


Альфред Каменобродський

4. Альфред Каменобродський.

Архітектор, живописець-аквареліст (1844–1922). Вивчав рисунок і живопис у Кракові та в Школі образотворчих мистецтв у Парижі, архітектуру – в Політехнічній школі у Відні. Від 1874 року працював у Львові, був членом Політехнічного Товариства. Учасник міських художніх виставок від 1880 року. У 1913, 1917 та 1920 роках відбулися персональні виставки у Львові.


Успенська церква. Акварель А.Каменобродського. Поч. XX ст.


Каплиця Боїмів. Акварель А.Каменобродського. Поч. XX ст. ЛІМ


Порохова вежа. Акварель А.Каменобродського. Поч. XX ст.

Як художник працює переважно у техніках акварелі та пастелі, малює архітектурні види, інтер’єри. У живописі приділяв значну увагу деталям споруд і подробицям міського життя. Сюжетами були пейзажі, інтер’єри, архітектура Львова, Кракова і околиць, а також Волині.


Францішек Яворський та Франц Ковалишин у львівському міському архіві, 1911 рік

5. Франциск Ковалишин

Історик та ілюстратор Львова і Галичини, скромний урядовець Магістрату міста та архіваріус Архіву давніх актів Франциск Ксаверій Ковалишин народився у 1853 році в с. Мала Пониковиця. Навчався на архітектурному факультеті Львівської політехніки, але через брак фінансів не закінчив навчання. У той же час відомо, що після Політехніки він працював у Львівському міському архіві.


Велика синагога середмістя на малюнку- схемі Францішека Ковалишина, 1910 рік


Будівлі притулку для убогих Святого Лазаря з нинішньої вулиці Колесси. Рисунок Францішека Ковалишина початку XX сторіччя


Вежа Римарів. Акварель Ф.Ковалишина. XIX ст.

Ковалишин був закоханий у рідний край і його історію, присвятив цьому свій талант і працю. Він зарисовував архітектурні об’єкти Львова, деталі, елементи орнаменту і оздоблення фасадів та інтер’єрів, написи на балках, міщанські ґмерки, герби, дверні ручки і замки львівських кам’яниць. Його історична прискіпливість до зображення пам’ятки була причиною того, що в II пол. 1900-х рр. відомий львівський єврейський історик Маєр Балабан (Majer Bałaban) залучив художника до ілюстрування задуманої ним книги під назвою “Єврейські квартали Львова. Їхня історія та пам’ятки”, до якої Ковалишин виконав 8 рисунків з натури.


Одо Добровольський. Автопортрет, 1908

6. Одо Добровольський

Одо (Оттон) Добровольський – художник, аквареліст, літограф. Народився у 1883 році в Чернівцях. Роки навчання провів у Кракові (закінчи в Краківську академію мистецтв).У 1908-1909 роках художник жив у Парижі, опісля – в Мюнхені і, зрештою, вернувся до Львова. 1911-1912 роки провів у Парижі. А взимку 1914-1915 років видав у Львові альбом із десяти кольорових літографій “Львів”.


Одо Добровольський. Костел Ельжбети, 1903


Одо Добровольський. Площа Катедральна, 1910


Одо Добровольський. Вулиця Арсенальська, 1915

Автор пейзажів (переважно види Львова, Парижа, Мюнхена і Відня), карикатур, сцен з міського побуту та портретів. Одо Добровольський широко використовував техніки пастелі та акварелі, гуаші, туші, рідше темпери й олії. Настрій робіт художника коливається від ґротеску до спокою. З традиціями імпресіонізму та модерну творчий спадок художника споріднений характериними рисами – експресивні контури, широкі площини кольору та узагальненість композиції.


Великий театр (Львівська Опера). Львів. Автор Станіслав Тондос.

7. Станіслав Тондос

Народився майбутній художник у 1854 році у Кракові. У 1869 – 1875 роках він навчався у краківській АкадеміЇ образотворчих мистецтв під керівництвом Яна Матейки та Владислава Людкевича, а пізніше – у Відні та Мюнхені. Перш за все він малював акварелі, також використовував техніку олії та пастелі. Найчастіше Тондос зображав міські пейзажі Кракова, але малював також і Варшаву, Познань, Вроцлав та Львів, виїжджав працювати до Венеції, Відня, Нюрнберга та Магдебурга.


Пам’ятник Яну Кілінському.Львів. Автор Станіслав Тондос.


Будинок Собецького на Площі Ринок. Львів. Автор Станіслав Тондос.


Пам’ятник Адамові Міцкевичу. Львів. Автор Станіслав Тондос.

Мистецтво Тондоса було популяризовано завдяки репродукціям у журналах та особливо на листівках. На основі акварелей Тондоса 25 міських пейзажів Львова були видані листівки у період 1899-1902 років, 1914-1915 років та у 1932 році. Ці роботи вирізняються не лише художньою, але й документальною цінністю. Вони чітко відображають життя та архітектуру Львова на початку ХХ століття. Помер Станіслав Тондос у 1917 році.


Групове фото студентів Краківської академії красних мистецтв з професором Владиславом Лущкевичем. Вгорі Тадеуш Рибковський (1870-1875)

8. Тадеуш Рибковський

Одним з художників, котрі малювали Львів на початку ХХ століття був польський ілюстратор Тадеуш Рибковський. Народився він 1848 року в Кельце. Навчається у Варшаві та Відні. У 1893 році художник переїжджає до Львова, де його було призначено професором декоративного малярства в Державній Промисловій Школі. Також у Львові відкриває приватну школу малярства для жінок. У 1894 році обіймає керівництво роботами над художніми декораціями до Виставки Крайової у Львові.


Тадеуш Рибковський. Ярмарок перед Пасхою, 1902 рік


Тадеуш Рибковський.Театр Скарбека


Тадеуш Рибковський. З Високого Замку, 1906 рік

Працює у різних областях декоративного мистецтва: проекти гобеленів до залу засідань і сходової клітки в дирекції залізниці, а також настінні малюнки, що прикрашають нововибудований Міський Театр. Неодноразово експонував майстер свої роботи в Кракові, Варшаві та, найчастіше, брав участь у виставках у Львові (часом по декілька разів у році).


Людвік Тирович. Святий Юр (“Piękny Lwów”), 1932 р.

9. Людвік Тирович

Одним з найяскравіших представників графіки 30-х років ХХ ст. був львівський художник Людвік Тирович (молодший) (1901–1958) . Навчався майбутній графік у Львові у Казимира Сіхульського, згодом в Академії красних мистецтв у Варшаві (1923-1926 рр.). Повернувшись до Львова з 1929 року викладає курси графічного мистецтва, у 1930-1939 читає лекції в Львівській Політехніці, а опісля з 1945 в Академії образотворчих мистецтв в Лодзі.


Людвік Тирович. Підвалля. Львів, 1933


Людвік Тирович. Львівська Ратуша (“Piękny Lwów”), 1932 р.

У 1934 році Людвік Тирович є одним з організаторів Львівської асоціації художників-графіків. У 1932 році у Львові побачив світ його альбом “Piękny Lwów”, містить літографії, які по новому інтерпретують традиційні мотиви львівської іконографії. З’являються акценти нового Львова, що контрастує з історичною архітектурою.


Ерно Ерб. Вид з Високого Замку

10. Ерно Ерб

Ерно Айзіґ (Ісак) Ерб (1878–1943) – відомий художник Львова, який народився на його передмісті – Знесінні. Ще у часи існування Австрійської імперії, до складу якої входив Львів, Е. Ерб закінчив відділення декоративного малярства цісарсько-королівської Державної промислової школи (1898 р.). Після закінчення навчання у Львові Ерб, з 1899 року, вивчає декоративний живопис і працює у театральних майстернях Відня.


Ерно Ерб. Будиночок садівника на Високому Замку, бл. 1924 року


Ерно Ерб. Будиночок садівника в парку Костюшка у Львові


Ерно Ерб. Костел Св. Войцеха у Львові

Повернувшись до Львова малює картини, костюми і декорації для театру, розписує синагоги. Створює міські пейзажі Львова. В міських краєвидах Ерно Ерба відчувається ніжна любов до Львова, його пам’яток архітектури та мешканців. У своїх творах майстер створив художній образ десятиліть, що передували Другій світовій війні. Загинув художник у Янівському концтаборі в липні 1943 р.

Джерело: Фотографії старого Львова